70 vuotta täyttävä ikoninen ksylitolibrändi Jenkki tekee hyvää Aseman Lapset ry:n kanssa tuomalla lasten ja nuorten arkeen lisää hyvinvointia yksi hymy kerrallaan. Toimijat ovat käynnistäneet Smilefulness-yhteistyön, joka kannustaa pysähtymään arjessa purkan mittaisiin hyvän olon hetkiin.
Cloettan Jenkki-brändin ja Aseman Lasten yhteistä arvomaailmaa ei tarvitse etsiä kaukaa. Molemmille on selvää, että pienillä teoilla on merkitystä, kun luodaan parempaa maailmaa lapsille ja nuorille. Jenkin ksylitolipurukumi tai -pastilli on vaivaton, mutta tärkeä teko hampaille. Aseman Lasten toimintamuodoissa korostuvat taas arkiset kohtaamiset, pienten muutosten vaikutukset ja positiivinen asenne.
Smilefulness-yhteistyön ytimessä ovatkin purkan mittaiset hetket hymyilevää arkea, joissa kohenee sekä suun että mielen hyvinvointi.
– Haastamme lapsiperheet Smilefulness-hetkiin: ottamaan purkan tai pastillin suuhun, pysähtymään sen syömisen ajaksi ja miettimään päivän tunteita ja kokemuksia, jotka tuovat iloa ja hyvää oloa. Jenkki-purkka saa suun hyvinvoinnin lisäämisen rinnalle uudenlaisen käyttötarkoituksen: mielen hyvinvoinnin kohentamisen, kertoo Cloetta Suomen ksylitolitiedottaja Milla Vihanto.
Aseman Lapsille ja Jenkille lapsiperheiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen tulee luonnostaan. Aseman Lapsille aihe on erityisen läheinen järjestön Friends-toiminnan kautta. Suomessa 15 vuotta täyttävä Friends-toiminta tukee lasten ja nuorten mielen hyvinvointia opettamalla heitä tunnistamaan ja käsittelemään tunteitaan, kannustamalla myönteisiin ajattelumalleihin sekä tarjoamalla keinoja vastoinkäymisten kohtaamiseen.
– Tunnetaidot luovat pohjan kaikelle sosiaaliselle kanssakäymiselle ja mielen hyvinvoinnille. Kun osaa nimetä ja käsitellä tunteitaan sekä esimerkiksi rauhoittaa itseään stressaavassa tilanteessa, voi paremmin. Jokainen voi harjoitella näitä taitoja päivittäin itsenäisesti ja muiden kanssa. Friends-ohjelma tarjoaa tähän toimivaksi todettuja välineitä, Friends-kouluttaja Minttu Oinonen sanoo.
Smilefulness-yhteistyössä Jenkin ja Aseman Lasten tavoitteet lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen yhdistyvät. Viestinnällisen kampanjoinnin lisäksi Cloetta lahjoittaa yhteistyövuoden aikana noin 60 000 ksylitolituotepakkausta Aseman Lasten toiminnan tukemiseksi ja tarjoaa henkilöstönsä työtunteja Aseman Lasten toimintaan.
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Cloetta Suomi Oy on osa Cloetta-konsernia, joka on Pohjoismaiden johtava makeistalo. Cloettan osuus Suomen makeismarkkinoista on noin neljännes. Cloettalaisia on Suomessa 230 ja yrityksemme pääkonttori sijaitsee Turussa. Cloetta tarjoaa kuluttajille kattavan valikoiman tunnettuja brändituotteita. Xylitol-Jenkki ja Läkerol Dents ovat vaikuttaneet suun hyvinvointiin jo vuosikymmenien ajan.
Aseman Lapset ry on vuonna 1990 perustettu poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton valtakunnallinen järjestö. Yhdistyksen perustehtävänä on edistää lasten, nuorten, perheiden ja koko yhteiskunnan hyvinvointia sekä ehkäistä syrjäytymistä. Friends on mielen hyvinvointia edistävä sekä ahdistusta ja masennusta ennaltaehkäisevä ohjelma. Se vahvistaa lasten, nuorten ja aikuisten minäkuvaa ja itsetuntoa sekä lisää uskoa omaan pärjäävyyteen. Ohjelma on alun perin kehitetty Australiassa.
Kuvassa oikealla Friends-kouluttaja Minttu Oinonen ja vasemmalla luokanopettaja Pauliina Kemppainen. Kuvaaja Mikko Hannula.