Yhteistyö on keskeistä kaikessa toiminnassammeYstäväkirjassamme esittelemme yhteistyökumppaneitamme eri aloilta ja eri puolilta Suomea. 


Nimi: Ulla Korhonen

Tehtävä: rehtori, Naulakallion koulu ja Lemmilän koulu 

 

Millainen on tavallinen työpäiväsi?   

Työni on paljon keskustelua koulun aikuisten, oppilaiden, yhteistyökumppaneiden ja huoltajien kanssa. Teen koulunpidon vuodenkiertoon kuuluvia hallintohommia. Hoidan monenlaisia asioita kiinteistöhuollon ja ruokapalvelujen kanssa. Usein olen kokouksessa tai koulutuksessa. Tärkeintä työtäni on olla mukana koulun arjessa ja mahdollistaa oppilaille ja koulun aikuisille viihtyisä ja turvallinen paikka oppia ja työskennellä.  

Mikä on työssäsi parasta?   

Hymy ja hyvä mieli, innostuksen huomaaminen, hersyvä huumori sekä palaute siitä, että on voinut olla avuksi. Parasta on aina myös erimielisyyksien selvittämisen jälkeinen soputila. 

Entä haastavinta?  

Vaikeinta on riittämättömyyden tunne – ideoita ja tavoitteita nuorten auttamiseen olisi, mutta mahdollisuuksia syystä tai toisesta ei löydy – se raastaa.  

Millaista yhteistyötä teet Aseman Lasten kanssa?  

Olen tehnyt Aseman Lasten kanssa yhteistyötä jo ainakin 10 vuotta ensin Friends-merkeissä ja siitä laajentuen jatkuvaksi yhteistyöksi. Aseman Lapset ja jalkautuva nuorisotyö ovat tärkeimpiä yhteistyökavereitamme. Seiskoille on ryhmäyttämistä ja yseille on tulevaisuustyöskentelyä. Aikuisten kesken pidämme Yläfemma-palavereja, joissa suunnittelemme yhteistä toimintaa ja puhumme ajankohtaisista ilmiöistä. Mukana on myös ennalta estävän poliisin tiimi.

Miksi yhteistyötä kannattaa tehdä 

Emme pärjäisi ilman tätä yhteistyötä. Erityiskoulun arjessa pitäisi olla koko ajan läsnä moniammatillinen osaajajoukko oppilaiden tueksi. Tätä ei valitettavasti ole. Aseman Lasten tuki on ollut merkityksellistä. Se on voimaa, iloa ja toivoa tuottavaa.

Entä onko siinä haasteita?  

Aika on maailmassa rajallinen. Ottaisimme teidät meille joka päivä. 

Mikä tämän päivän nuorissa ilahduttaa, mikä huolestuttaa?

Nuoret ovat meille aikuisille peili ja vastus, joita tarvitsemme. Iloitsen pienistäkin edistymisistä, parhaansa yrittämisestä, kyvystä selvittää asiansa. Iloitsen halusta keskustella, halusta nauraa yhdessä ja olla hyvä kaveri. Iloitsen yhteistoiminnasta. 

Huolestun pahasta olosta, johon ei löydy apua, vaikka etsittäisiin. Olen huolissani polarisaatiosta; miten saisimme kaikki mukaan. Olen huolissani väkivallan ihannoinnista ratkaisuna ongelmiin tai huvina. Olen huolissani siitä, millainen on nyt-nuortemme tulevaisuus.  

Miten korona-aika on vaikuttanut työhösi? 

Minun kouluissani olemme olleet lähiopetuksessa. Korona vaikuttaa kuitenkin taustalla kaikkien mieliin lamaannuttavasti. Toivon näkökulma on tässäkin tilanteessa tärkeää. 

Millainen olit 15-vuotiaana?   

Olin oikeudentuntoinen ja aina heikompien puolella. Olin aktiivinen luontoliittolainen. Olin osaava, mutta rakenteita kyseenalaistava toiminnallinen koululainen välillä kyseenalaisin ja jälkeenpäin ajatellen noloinkin keinoin. Paljon viihdyin myös yksin kirjojen ja käsitöiden parissa. 

Mitä haluaisit sanoa 15-vuotiaalle sinulle?   

Ou jee! Onneksi menit melkein salaa niin monelle punk-keikalle.
 

Mitä haluaisit sanoa tämän päivän 15-vuotiaille?  

Olet upea! On aikuisia, joihin voit luottaa ja jotka oikeasti välittävät.  

 

 

Tilaa uutiskirjeemme

© 2020 Aseman Lapset ry