.
Lapsella on oikeus käydä ilmaiseksi peruskoulua. Valtion on edistettävä toisen asteen koulutusta ja opinto-ohjausta
sekä ehkäistävä koulunkäynnin keskeyttämistä.
Nkiru Ikegwuonu (kuvissa lapsena ja nyt) työskentelee Yhdessä yksikään ei putoa (YYEP) -hankkeessa, jossa tuetaan erityistä tukea tarvitsevia ja putoamisvaarassa olevia nuoria. Hankkeessa yhdistetään nuorisotyön, työhönvalmennuksen sekä ammattioppilaitosten henkilöstön osaamista. Hanke toimii Helsinki Business Collegessa ja Ammattiopisto Livessä.
Aiheita pohtimassa ovat olleet myös hankekoordinaattorit Venla Knuuti ja Sanni Kuitunen, projektipäällikkö Tuula Pahkala ja koulukuraattori Viima Sarhamaa.
Nuorten yksilöllinen kohtaaminen ja turvallisten aikuisten saatavilla olo edistävät nuorten hyvinvointia, mikä puolestaan vaikuttaa myös opintojen sujumiseen. Meidän toiminnassamme pyritään hankkeen nimen mukaisesti siihen, ettei yksikään putoa, vaan jokainen opiskelija huomioidaan ja kohdataan kiireettömästi nuorisotyön menetelmien kautta.
Lasten ja nuorten oikeudet ovat tosi tärkeitä, mutta valitettavasti heillä itsellään ei ole välttämättä aina tarpeeksi tietoa niistä. Aikuisten tehtävänä on toki toimia oikeuksien toteutumisen puolesta, mutta myös varmistaa, että lapset ja nuoret tietävät, mistä on kyse.
Kohtaamme opiskelijoita opiskelijahuollon kanssa esimerkiksi välitunneilla, iltapäivisin IPLounge -hetkissä ja hyvinvointikahvilaksi nimetyissä tapahtumissa. Meillä on mahdollisuus käydä opiskelijoiden kanssa keskustelua elämään liittyvistä asioista rauhassa kahvikupin ääressä. Tämä on semmoinen paikka, jossa opiskelijoilla on mahdollisuus ottaa puheeksi vaikeitakin aiheita kuten syrjintä tai koulu-uupumus.
Hyvinvointikahviloita järjestetään kerran kuukaudessa eri teemoilla, jotka valitaan ajankohtaisista, opiskelijoiden esiin nostamista aiheista. Nuoria kohdataan myös verkossa, sillä kaikille nuorille ja kaikkien aiheiden osalta kasvokkainen kohtaaminen ei ole luontevin tapa.
Koulunkäynnin keskeyttämistä harkitsevien opiskelijoiden kanssa käydään keskusteluja ja jos väliaikaiseen keskeyttämiseen opiskelijan toiveesta päädytään, sen ajaksi laaditaan suunnitelma. Toiveena tietenkin on, että opiskelija jatkaa koulunkäyntiä, mutta tässä on aina otettava huomioon syyt, miksi opinnot tuntuvat haastavilta. Nuorta tuetaan näissä asioissa ja tässä on mukana myös vahva palveluohjaus.
YYEP-hankkeessa on hedelmällistä kolmen eri toimijan välinen yhteistyö: järjestö, erityisoppilaitos, ja liiketalouden oppilaitos. Yhdessä tekeminen on vahvuutemme, ja voimme jakaa oppimaamme toisillemme. Ammattilaisten ja muiden aikuisten yhteistyö on tärkeä tekijä kaikkien lasten ja nuorten oikeuksien toteutumisessa.
Yhteiskunnallisella tasolla mietityttävät tietenkin resurssit eli rahoitus. Jos resursseja olisi, toivoisimme totta kai hankkeemme kaltaista toimintaa kaikkiin oppilaitoksiin. Varmasti muissakin oppilaitoksissa olisi tarvetta sekä opiskelijoita että oppilashuoltoa tukevalle toimintamallille.
Tuemme nuoren opintopolkua niin, että otetaan huomioon myös elämän- ja arjenhallinta ja edistetään hyvinvointia. Kohtaamiset ovat edesauttaneet myös palveluohjauksen toteuttamista oppilaitoksessa. Toki parannettavaakin on esimerkiksi siinä, että nuoret kohdataan yksilöinä.
Lasten oikeuksissa kuuluu vahvasti lasten ja nuorten oikeus saada äänensä kuuluviin. Oppilaitoksissa opiskelijoilta kysytään usein palautetta ja heitä otetaan mukaan päätöstentekoon. Se, toteutuvatko toiveet, jakaa nuorten mielipiteitä. Oppilaitoksissa on monta tuhatta opiskelijaa ja voi välillä olla vaikea kunnioittaa opiskelijoiden näkemyksiä, koska niitä on niin erilaisia.
Sekä opiskelijoilta että ammattilaisilta on tullut toiveita nuorisotyöllisen otteen tuomisesta sekä kouluihin että julkisiin tiloihin. Tarvitaan siis lisää nuorisotyön ammattilaisia sekä toimimaan oppilaitoksissa että jalkautumaan muuallekin, missä nuoret liikkuvat.
Olisi tärkeää osallistaa nuoria entistä enemmän sekä päätöksentekoon että koulun aktiiviteetteihin ja luomaan yhteisöllisyyttä koulun sisällä. Monet opiskelijat kokevat, että pystyvät vaikuttamaan asioihinsa, mutta eivät kaikki. Olisi hyvä kehittää keinoja, joilla kaikkien nuorten ääni saataisiin kuulumaan ja kynnys asioiden esiin ottamiseen pitäisi olla matala. Esimerkiksi ryhmäytystä pitäisi tehdä enemmän, ja hiljaisempiakin opiskelijoita rohkaista kertomaan mielipiteensä. Ehkä tässä pitäisi tarkemmin miettiä, mitä ja miten kysytään, jotta saadaan todenmukaisia vastauksia.
Opiskelijat kertoivat myös, että he haluaisivat oppia tuntemaan opettajiaan paremmin. Tähän voisi varmasti kehittää monenlaisia toimivia tapoja ja tutustumisella voisi olla kauaskantoisia hyötyjä puolin ja toisin.
”Se [kuunnellaanko nuoria] riippuu persoonasta ja miten tuot asiat esille. Jotkut eivät uskalla, mutta jos minua häiritsee jokin, niin tuon asian esille. Asioita on viety eteenpäin ja ne on hoidettu.”
”Laitoin rehtorille viestin siitä, että koulun tanssiaisten aikaa tulisi siirtää, koska silloin on Ramadan. Rehtori oli siirtänyt aikaa niin, että kaikkien on mahdollista osallistua.”
”Meitä ei kuunnella tarpeeksi.”
”Esillä olevaa henkilökuntaa voisi olla enemmän, ja he voisivat kohdata meitä samalla tavalla kuin nuorisotyöntekijät.”
Lapsen oikeudet ovat lasten ihmisoikeuksia. Ne eivät ole mielipidekysymyksiä, vaan jokaisen aikuisen velvollisuuksia.
Jokaisella lapsella on oikeus muun muassa tasa-arvoon, turvallisuuteen, terveyteen ja koulutukseen. Lapsen oikeudet koskevat jokaista alle 18-vuotiasta lasta.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus määrittelee lapsen oikeudet neljän periaatteen mukaan:
Lapsen oikeuksien sopimus hyväksyttiin 20.11.1989 YK:n yleiskokouksessa. Jopa 196 maata on ratifioinut sopimuksen eli sitoutunut muuttamaan lakinsa ja toimintansa sopimusta vastaaviksi. Lapsen oikeuksien sopimus onkin maailman laajimmin ratifioitu YK:n ihmisoikeussopimus.
Lapsen oikeuksien sopimus tiivistettynä (unicef.fi)