Väärinkäytösten uhriksi joutunutta lasta on autettava toipumaan ja hänen sopeutumistaan yhteiskuntaan on edistettävä.
Päällimmäinen ajatus on se, että nämä ovat sellaisia lapsen oikeuksia, jotka hyvin vahvasti määrittelevät sosiaali- ja kasvatusalan työn ydintä. Meillä on esimerkiksi lastensuojelulaki ja sosiaalialan eettinen ammattiohjeistus, joissa todetaan, että lasta on suojeltava kaikelta väärinkäytökseltä. Tässä yhteydessä keskityn pohtimaan vertaisten välistä väkivaltaa ja muita konflikteja.
Erilaiset riidat ja ristiriitatilanteet kuuluvat elämään. Ne ovat lapsille ja nuorille tärkeitä oppimisen paikkoja siitä, miten sanoittaa omia tunteita ja näkemyksiä, miten ymmärtää toisen kokemusta ja toimintaa ja miten löytää yhdessä sovinto. Pienempiä ristiriitoja useimmat lapset ja nuoret osaavat selvittää keskenään. On kuitenkin tilanteita, kuten koulukiusaaminen ja -väkivaltatilanteet, jolloin konfliktit ovat vaikeita ja vakavia. Niiden selvittäminen on aina ehdottomasti aikuisten vastuulla. Sillä puolestaan on äärimmäisen suuri merkitys, miten aikuiset toimivat: miten väkivaltaa kokenutta ja väkivallan tekijää tuetaan asian selvittämisessä.
Koulu on yksi keskeisin lasten ja nuorten sosiaalisista toimintaympäristöistä. Iso osa konflikteista ja nuorten tekemistä rikoksista onkin lähtöisin tai muuten nivoutunut kouluun.
K-0-toiminnan ydintavoite on se, että lasten ja nuorten konfliktit tulevat selvitetyiksi ja näin ehkäistään kostonkierteitä. Selvittämättömät tilanteet jäävät helposti kerrostumaan ja ne aktivoituvat uudestaan joskus yllättävissäkin tilanteissa. On valitettavan yleistä, että konfliktitilanteiden selvittäminen jää pintapuoliseksi tai muuten kesken. Silloin aikuiset epäonnistuvat.
K-0:ssa jokainen konflikti on yksilöllinen ja toimenpiteet räätälöidään tarpeen mukaan. Työssä tarjotaan konsultaatiota, hyödynnetään sovittelua, toteutetaan yksilöllistä kohtaamista, ohjataan tarvittaviin palveluihin sekä seurataan tilannetta myös sen rauhoituttua. Työtä tehdään oppilaiden ja huoltajien lisäksi laajan ammattilaisverkoston kanssa.
Nuorisorikollisuus ja -väkivalta herättävät voimakkaita tunteita. Toivoisin aikuisilta enemmän armollisuutta nuoruuden keskeneräisyyttä kohtaan. Nuoruuteen kuuluu rajojen ja omien siipien kokeilu, myös riskien otto ja tyhmät teot. Seurauksia ei usein mietitä ennen kuin joku niiden äärelle pysäyttää. Tunnesäätelyn valmiudet ovat vasta kehittymässä ja osa lapsista ja nuorista saa hyvin vähän tähän tukea kotoa. Vaikka nuori teini-iässä yrittää työntää aikuisia pois, aikuisten on tärkeä pysyä saatavilla.
Meillä on monin paikoin vanhakantainen ajatus siitä, että konfliktitilanteissa aikuinen puhuttaa, edellyttää anteeksipyyntöä ja lopuksi kätellään. Toivoisin, että luottaisimme enemmän nuorten kykyyn ja haluun selvittää aikuisten tuella omia konfliktejaan. Nuorilla on paras asiantuntijuus tilanteista. Uskomme toiminnassamme vahvasti siihen, että osapuolten kiireettömän kohtaamisen kautta ja nuorten sovittelun keinoin mahdollistuu molempien osapuolten oppi, vastuunkanto ja ymmärrys teon vaikutuksista. Perusteellisen käsittelyn myötä on myös paremmat edellytykset ohjata nuoret ja perheet tarvittavien tukipalveluiden piiriin.
Kokemukseni mukaan liian vähän osallistetaan myös vanhempia nuorten asioiden selvittämisessä. Vanhemman on mahdoton tukea lasta konfliktitilanteissa, jos hän ei tiedä esimerkiksi koululla tapahtuneista tilanteista tarpeeksi.
”Miks aina pitää pyytää anteeksi… entä jos ei halua antaa anteeksi.”
”Sä oot eka, jolle uskallan kertoo.”
”Mulle tuli ekaa kertaa tunne, että joku oikeesti kuunteli.”
”Koulussa asiat kuitataan vaan ’kättä päälle’ ja anteeksipyynnöllä, ei niitä oo aikaa tosissaan selvitellä.”
”Mä oon ollu tosi huolissaan mun kaverista
Ootko kertonut aikuiselle?
Aina.
Hyvä, se on tärkeää.”
Lapsen oikeudet ovat lasten ihmisoikeuksia. Ne eivät ole mielipidekysymyksiä, vaan jokaisen aikuisen velvollisuuksia.
Jokaisella lapsella on oikeus muun muassa tasa-arvoon, turvallisuuteen, terveyteen ja koulutukseen. Lapsen oikeudet koskevat jokaista alle 18-vuotiasta lasta.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus määrittelee lapsen oikeudet neljän periaatteen mukaan:
Lapsen oikeuksien sopimus hyväksyttiin 20.11.1989 YK:n yleiskokouksessa. Jopa 196 maata on ratifioinut sopimuksen eli sitoutunut muuttamaan lakinsa ja toimintansa sopimusta vastaaviksi. Lapsen oikeuksien sopimus onkin maailman laajimmin ratifioitu YK:n ihmisoikeussopimus.
Lapsen oikeuksien sopimus tiivistettynä (unicef.fi)
Sopimusvaltiot ryhtyvät kaikkiin asianmukaisiin lainsäädännöllisiin, hallinnollisiin, sosiaalisiin ja koulutuksellisiin toimiin suojellakseen lasta kaikenlaiselta ruumiilliselta ja henkiseltä väkivallalta, vahingoittamiselta ja pahoinpitelyltä, laiminlyönniltä tai välinpitämättömältä tai huonolta kohtelulta tai hyväksikäytöltä, mukaanlukien seksuaalinen hyväksikäyttö, silloin kun hän on vanhempansa, muun laillisen huoltajansa tai kenen tahansa muun hoidossa.
Tällaisten suojelutoimien tulisi tarvittaessa sisältää tehokkaita menetelmiä sosiaalisten ohjelmien perustamiseksi, joiden avulla lasta ja hänestä huolehtivia henkilöitä tuettaisiin, samoin kuin menetelmiä edellä kuvattujen lasten pahoinpitelytapausten ehkäisemiseksi, tunnistamiseksi, raportoimiseksi, käsiteltäväksi saattamiseksi, tutkimiseksi, hoitamiseksi ja jatkoseurannaksi sekä tarvittaessa oikeuslaitoksen asiaan puuttumiseksi.
Sopimusvaltiot suojelevat lasta kaikilta muilta hänen hyvinvointiaan jollain tavoin uhkaavilta hyväksikäytön muodoilta.
Sopimusvaltiot ryhtyvät kaikkiin asianmukaisiin toimiin edistääkseen minkä tahansa laiminlyönnin, hyväksikäytön, pahoinpitelyn, kidutuksen tai muun julman, epäinhimillisen tai halventavan kohtelun tai rangaistuksen, tai aseellisen selkkauksen uhriksi joutuneen lapsen ruumiillista ja henkistä toipumista sekä yhteiskunnallista sopeutumista. Toipumisen ja sopeutumisen on tapahduttava ympäristössä, joka edistää lapsen terveyttä, itsekunnioitusta ja ihmisarvoa.